Na pomoc zraneným bude lietať nový vrtuľník

Pod Tatrami leteckí záchranári predstavili nový vrtuľník, od doposiaľ používaného typu sa odlišuje priestornejšou kabínou, ale aj výkonnostnými parametrami.POPRAD 25. augusta (WebNoviny.sk) – Vrtuľníková záchranná zdravotná služba spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE vo štvrtok predstavila nový vrtuľník Bell 429, ktorý zraneným lieta na pomoc zo základne v Poprade. Nový prírastok vo flotile ATE kúpila spoločnosť od výrobcu Bell Helicopter. „Ide o prvý zo štyroch nových kontrahovaných vrtuľníkov. Zvyšné tri vrtuľníky sú momentálne v pobočke výrobnej spoločnosti v Prahe. Nasadiť ich plánujeme postupne do ďalších stredísk koncom tohto roka,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Milan Hoholík.

Oproti doposiaľ používanému typu vrtuľníka Agusta A 109 K2, ktorý slúžil vo všetkých siedmich strediskách ATE na Slovensku, prináša nový vrtuľník niekoľko zmien. Odlišuje sa nielen priestornejšou kabínou, ale aj výkonnostnými parametrami. Dokáže lietať maximálnou rýchlosťou 287 kilometrov za hodinu. Vrtuľník má na výšku viac ako štyri metre a dolet 650 kilometrov.

„Zmena vrtuľníka v leteckej záchrannej službe si vyžaduje dôkladnú prípravu všetkých členov posádky. Nasadeniu vrtuľníka Bell 429 predchádzala séria školení posádok ako aj servisných pracovníkov. Je potrebné si uvedomiť, že na Aguste lietali naše posádky takmer pätnásť rokov. Niektoré ich pracovné postupy sa novým vrtuľníkom značne zmenili. Je pre nás dôležité, aby každý člen posádky bol maximálne pripravený na všetky možné situácie, ktoré môžu počas záchrannej akcie nastať. Celý proces prípravy trval takmer deväť mesiacov,“ priblížil riaditeľ divízie vrtuľníkovej záchranky Ján Kuboši.

Na nový typ vrtuľníka sa školili v prvom rade piloti. Prví traja absolvovali výcvik v leteckej škole v americkom Texase. Po jeho ukončení mohli školiť ďalších pilotov vo vlastnej leteckej škole AIR – TRANSPORT EUROPE. „V súčasnosti máme na Bell 429 plne vyškolených šiestich pilotov. V Poprade sme vyškolili aj pilotov z Turecka, Švajčiarska, Veľkej Británie a Ruska,“ uviedol vedúci letovej prevádzky vrtuľníkov Viliam Krivák.

Pre palubného operátora a lekára je najväčšou zmenou použitie palubného navijaka, ktorý sa na novom vrtuľníku značne odlišuje. Novú techniku cvičili posádky aj spolupracujúce zložky integrovaného záchranného systému na popradskom letisku od marca tohto roka. Nový vrtuľník v medicínskej úprave disponuje kompletným medicínskym vybavením a umožňuje tak v rámci neodkladnej prednemocničnej zdravotnej starostlivosti poskytnúť pacientovi komplexnú intenzívnu a resuscitačnú starostlivosť. Štandardná výbava vrtuľníka je doplnená o palubný navijak s možnosťou použitia lana až do dĺžky 86 metrov v lesných, horských a iných ťažko dostupných terénoch, v ktorých nie je možné pristáť.

Tradíciou v spoločnosti je pomenovať každý nový vrtuľník ženským menom. Pri tomto vrtuľníku nechali predstavitelia spoločnosti výber mena otvorený až do jeho prvej záchrannej akcie. Rozhodli sa ho pomenovať podľa prvého pacienta, ktorého prevezie do nemocnice. Prvý záchranársky let v deň uvedenia vrtuľníka do prevádzky, a to 17. augusta, smeroval do Vysokých Tatier. Pomoc leteckých a horských záchranárov potrebovala 36-ročná zranená turistka Martina, ktorá sa počas výstupu na Lomnický štít pošmykla a poranila si nohu. Nový vrtuľník tak dostal meno po nej.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

25. augusta 2016